|
KOMISJA NADZORU FINANSOWEGO |
|
|
|
|
Raport bieżący nr |
61 |
/ |
2014 |
|
|
|
|
Data sporządzenia: |
2014-10-20 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Skrócona nazwa emitenta |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
IndygoTech Minerals S.A. |
|
|
Temat |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Wyjaśnienia dotyczące wypowiedzenia umowy z biegłym rewidentem |
|
|
Podstawa prawna |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Art. 56 ust. 1 pkt 2 Ustawy o ofercie - informacje bieżące i okresowe |
|
|
Treść raportu: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
W nawiązaniu do raportu bieżącego nr 55/2014 z dnia 4 września 2014 r. Zarząd IndygoTech
Minerals S.A. ("Emitent", "Spółka") przekazuje informacje odnośnie powodów nieprzekazania
w terminie skonsolidowanego sprawozdania finansowego za I półrocze 2014 r., co miało
wpływ na zawieszenie obrotu akcji Emitenta do 30 września 2014 r.Zgodnie z opinią Misters Audytor Adviser sp. z o.o. w poprzednich latach obrotowych
Emitent nie był zobowiązany do sporządzania skonsolidowanych raportów okresowych.
Tym niemniej, bezpośrednio przed opublikowaniem skróconego półrocznego sprawozdania
finansowego za pierwsze półrocze 2014 r. Misters Audytor Adviser sp. z o. o. wymusiła
zmianę terminu publikacji półrocznego jednostkowego sprawozdania finansowego, pomimo
jego sporządzenia w terminie oraz dołączenie do tego raportu skonsolidowanego sprawozdania
finansowego za I półrocze 2014 r., mając pełną świadomość, iż taki dokument nie istnieje
oraz że jako biegły rewident nie jest upoważniona do jego weryfikacji i w tym zakresie
działała niezgodnie z Ustawą o biegłych rewidentach, a ponieważ jest podmiotem działającym
profesjonalnie, jej działanie Emitent uznaje za świadome i celowe. Tymczasem, zgodnie z uchwałą Rady Nadzorczej Emitenta (uchwała nr 1 z dnia 28.05.2014
r.) upoważnienie dla Misters Audytor Adviser sp. z o.o. obejmowało jedynie przegląd
półrocznego oraz badanie rocznego jednostkowego sprawozdania finansowego za 2014 r.
Należy podkreślić, iż również umowa łącząca Emitenta z Misters Audytor Adviser sp.
z o. o. obejmowała jedynie sporządzenie przeglądu jednostkowego półrocznego i rocznego
sprawozdania finansowego.
W odpowiedzi na informację Zarządu, że Emitent nie ma upoważnienia Rady Nadzorczej
do badania skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz że nie zostało ono sporządzone
oraz że nikt nie otrzymał zlecenia przygotowania takiego sprawozdania, Misters Audytor
Adviser sp. z o.o. zleciła sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego
Emitenta za pierwsze półrocze 2014 r. wybranemu przez siebie biegłemu rewidentowi.
Audytor Adviser sp. z o.o. wskazała przy tym, że wskazany przez tę firmę biegły rewident
ma duże doświadczenie w sporządzaniu sprawozdań według MSSF, co daje gwarancję sprawnego
i rzetelnego przygotowania sprawozdania. Biegły rewident wyraźnie zastrzegł przy tym,
iż księgowość Spółki nie powinna ani sporządzać konsolidacji w MSSF, ani w niej uczestniczyć,
gdyż ze względu na złożoność tego typy sprawozdania oraz na fakt, że konsolidacja
jest robiona pierwszy raz, nie poradzi sobie z tym zadaniem.
Należy podkreślić, iż nie została zawarta przez Emitenta jak również przez księgowość
Emitenta żadna umowa zlecenia na przygotowanie przez biegłego rewidenta półrocznego
skonsolidowanego sprawozdania finansowego Emitenta. Emitent nie podpisał z biegłym
rewidentem jakiejkolwiek umowy na sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego,
jak również nie ustalił warunków finansowych takiego zlecenia, nie doszło nawet do
spotkania Emitenta i sporządzającego półroczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe.
Biegły rewident nie podniósł nigdy kwestii wynagrodzenia telefonicznie w rozmowie
z Zarządem Emitenta czy też w korespondencji e-mail. Dodatkowo, pomimo podjęcia kilkakrotnych prób spotkania z biegłym rewidentem, Zarząd
Emitenta nigdy nie miał możliwości spotkania się ze sporządzającym sprawozdanie, a
na telefoniczne i e-mailowe uwagi Zarządu Emitenta, co do zasad i trybu sporządzenia
półrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego sporządzający je nie reagował,
nie zgadzał się z uwagami i e-mailowo wskazywał, że przy sporządzaniu skonsolidowanego
sprawozdania finansowego konsultuje się z biegłym rewidentem Misters Audytor Adviser
sp. z o.o. Pomimo wezwań Emitenta biełgy rewident sporządzający skonsolidowane sprawozdanie
fiannsowe nie informował również Zarządu Emitenta o postępie prac i konsultował się
w tym zakresie z jedynie z Misters Audytor Adviser sp. z o.o. Emitentowi nie są również
do tej pory znane zasady przekazywania przez Misters Audytor Adviser sp. z o.o. informacji
poufnych na temat Emitenta będącego spółką publiczną, szczególnie w świetle braku
umowy to określającej oraz braku upoważnienia do przekazywania przez biegłego rewidenta
informacji poufnych dotyczących Emitenta. W szczególności, Emitent nie miał żadnej
kontroli nad informacjami przekazywanymi przez Misters Audytor Adviser sp. z o.o sporządzającemu
sprawozdanie biegłemu rewidentowi. Emitent nie otrzymał również wykazu jakie informacje
zostały przekazane biegłemu rewidentowi przez Misters Audytor Adviser sp. z o.o, jak
również kiedy zostały przekazane.
Z tego powodu doszło do spotkania Zarządu Emitenta z Zarządem Misters Audytor Adviser
sp. z o.o. w jego siedzibie, w którym jednak pomimo prośby Emitenta nie uczestniczył
sporządzający sprawozdanie, a ustalenia z tego spotkania zostały mu przekazane przez
Misters Audytor Adviser sp. z o.o. drogą e-mailową do wiadomości Emitenta. Należy również wskazać, że prace nad sporządzeniem sprawozdania były prowadzone bez
badania ksiąg, bez wizyt w siedzibie Emitenta i w księgowości Emitenta oraz bez wizyt
w siedzibach i w księgowościach spółek objętych konsolidacją.
Pod wpływem bardzo silnej presji wywieranej przez Misters Audytor Advisor sp. z o.o.
Zarząd Emitenta przystał na propozycję Misters Audytor Adviser sp. z o.o. i opublikował
raport bieżący zmieniający termin publikacji raportu okresowego zawierającego półroczne
jednostkowe sprawozdanie finansowe.
Pomimo, iż jednostkowe półroczne sprawozdanie finansowe zostało przygotowane przez
Emitenta w wyznaczonym w umowie terminie, a jego prawidłowość i kompletność została
przez biegłego rewidenta potwierdzona drogą elektroniczną, to Misters Audytor Adviser
sp. z o.o. nie sporządziła na czas raportu z przeglądu, i ten fakt był bezpośrednim
powodem opublikowania raportu o przesunięciu terminu publikacji jednostkowego raportu.
Równolegle Misters Audytor Adviser sp. z o.o. przeprowadzała przegląd jednostkowego
śródrocznego sprawozdania finansowego, sporządzonego przez Zarząd Emitenta. Z powodu
nie dotrzymania przez biegłego rewidenta terminu sporządzenia raportu z przeglądu,
zawartego w umowie łączącej Emitenta i biegłego rewidenta, biegły rewident zapewnił,
że dokumenty dotyczące skonsolidowanego sprawozdania finansowego będą kompletne 1
września 2014 r. i zalecił publikację obu sprawozdań w tym dniu. Z powyżej opisanych powodów Emitent przekazał w dniu 27 sierpnia 2014 r. (ESPI nr
52/2014) informację o zmianie terminu publikacji śródrocznego jednostkowego sprawozdania
finansowego z 29.08.2014 r. na 1.09.2014 r. oraz powiadomił, że w tym terminie nastąpi
również publikacja skonsolidowanego raportu okresowego za I półrocze 2014 r. Termin
przekazania ww. sprawozdania zgodnie z raportem bieżącym z dnia 16 stycznia 2014 r.
(ESPI nr 3/2014) przypadał na dzień 29 sierpnia 2014 r. W tym dniu Emitent zamierzał
przekazać jednostkowe sprawozdanie finansowe za I półrocze 2014 r. do publicznej wiadomości.
W dniu 28 sierpnia 2014 r. audytor poinformował drogą elektroniczną Emitenta, że jednostkowe
sprawozdanie finansowe za I półrocze 2014 r. jest kompletne. Misters Audytor Adviser
sp. z o.o. nie przekazała jednak wtedy Emitentowi raportu z przeglądu jednostkowego
sprawozdania. Emitent postanowił jednak nie zmieniać po raz kolejny terminu publikacji
raportu jednostkowego, oczekując na dostarczenie raportu z przeglądu. W dniu 1 września 2014 r., biegły rewident kilkakrotnie zgłaszał Emitentowi konieczność
uzupełnienia jednostkowego sprawozdania finansowego, co do którego już 28 sierpnia
2014 r. nie miał żadnych uwag, i potwierdził to 29 sierpnia 2014 r. odpowiednim e-mailem.
Również w dniu 1 września 2014 r., w późnych godzinach nocnych, pracownik biegłego
rewidenta nakazał wykreślenie wcześniej wprowadzonych na jego prośbę zmian. Zażądał
również wykreślenia innych, zgodnych z prawdą i ze stanem faktycznym, informacji.
Następnie, w dniu 1 września 2014 roku, o godzinie 19:37 Misters Audytor Adviser sp.
z o.o. przekazał Emitentowi drogą e-mailową jedynie tzw. sumariusz konsolidacyjny
sporządzony przez biegłego rewidenta, pomimo iż miało zostać sporządzone całe skonsolidowane
półroczne sprawozdanie finansowe. Zarząd Emitenta nie uczestniczył w sporządzaniu
skonsolidowanego półrocznego sprawozdania finansowego. Biegły rewident telefonicznie
zażądał sporządzenia półrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego na tej
podstawie. W praktyce oznaczało to niemożliwość sporządzenia skonsolidowanego półrocznego
sprawozdania finansowego w ciągu 4 godzin, w godzinach nocnych, bez udziału własnych
służb księgowych oraz bez udziału sporządzającego sumariusz konsolidacyjny. W ten
sposób biegły rewident Misters Audytor Adviser sp. z o.o. próbował wymusić na Emitencie
opublikowanie w pośpiechu nie sprawdzonych, nie dających się zweryfikować i nie wiarygodnych
informacji. Zakładając, że sporządzający i badający półroczne skonsolidowane sprawozdanie
finansowe biegły rewident jest podmiotem działającym profesjonalnie, należy uznać
że miał pełną świadomość swojego działania, a dodatkowo Emitent ma podstawy twierdzić,
że takie działanie było celowe. Po zapoznaniu się z ww. sumariuszem konsolidacyjnym, który jest tylko wstępnym elementem
sporządzenia półrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego, Zarząd Emitenta
działając w sposób odpowiedzialny stwierdził, iż na jego podstawie, z powodu brak
wiarygodnej i rzetelnej współpracy pomiędzy Emitentem, Misters Audytors Adviser oraz
sporzadzającym, a także niewiarygodnego wyniku tych działań, nie jest możliwe sporządzenie
w tym samym dniu półrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego, które byłoby
zgodne z zasadami rachunkowości i rzetelnie przedstawiałoby sytuację finansową i majątkową
i nie zagrażałoby interesowi Akcjonariuszy i Emitenta. Zarząd Emitenta około godziny 22:00 telefonicznie przekazał Misters Audytor Adviser
sp. z o.o., iż w oparciu o sporządzone przez biegłego rewidenta dane nie jest możliwe
rzetelne sporządzenie skonsolidowanego półrocznego sprawozdania finansowego. Po przekazaniu
tej informacji pracownicy Misters Audytor Adviser sp. z o.o. zintensyfikowali korespondencję
elektroniczną z pracownikami Emitenta odnośnie jednostkowego sprawozdania finansowego,
wskazując na nieistniejące braki, zmieniając kilkakrotnie wyliczenia bądź wskazując
na konieczność dokonania poprawek, w tym wielu błędnych. Na szczególną uwagę zasługuje
fakt, iż dopiero w dniu 1 września 2014 roku o godzinie 23:28 został wydany raport
z przeglądu jednostkowego półrocznego sprawozdania finansowego, pomimo, iż już w dniu
28 sierpnia o godzinie 11:20 biegły rewident poinformował, że nie ma już uwag do jednostkowego
półrocznego sprawozdania finansowego i że zaraz przekaże draft raportu z przeglądu
jednostkowego, do czego nie doszło.
W związku z całkowitą i bezpowrotną utratą zaufania do biegłego rewidenta Emitent
postanowił o wypowiedzeniu łączącej go z biegłym rewidentem umowy i zwrócił się do
Rady Nadzorczej o wybranie biegłego rewidenta, który dokonałby przeglądu przygotowanego
przez Zarząd Emitenta półrocznego skonsolidowanego sprawozdania finansowego.
W ocenie Emitenta powyższe działania Misters Audytor Adviser sp. z o.o., podmiotu
działającego profesjonalnie, były celowe i świadome i miały na celu wyrządzenie szkody
Emitentowi i jego Akcjonariuszom, a w szczególności celem tych działań była próba
utraty zaufania do Emitenta. W opinii Emitenta działania te mają związek z zaangażowaniem
się przez Emitenta w inwestycję w pierwszą w Europie poza Federacją Rosyjską instalację
do produkcji proppantów ceramicznych, niezbędnych do zwiększenia wydajności wydobywania
węglowodorów niekonwencjonalnych, a także konwencjonalnych. Powyższe działania biegłego rewidenta spowodowały, że nie doszło do publikacji skonsolidowanego
półrocznego sprawozdania finansowego Emitenta w dniu 1 września 2014 r. W konsekwencji
doszło do zawieszenia obrotu akcjami Emitenta. W dniu 1 września 2014 r. około północy Emitent opublikował jednostkowe sprawozdanie
finansowe za I półrocze 2014 r. wraz z raportem z przeglądu. W dniu 2 września 2014
r. Zarząd Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie S.A. podjął uchwałę o zawieszeniu
obrotu akcjami Emitenta. Misters Audytor Adviser sp. z o.o. oraz biegły rewident nie
skontaktowali się już z Emitentem, w szczególności w sprawie skonsolidowanego półrocznego
sprawozdania finansowego, a po kontakcie ze strony Emitenta, biegły rewident poinformował,
iż miał pełną świadomość, że wskutek braku publikacji skonsolidowanego sprawozdania
finansowego obrót akcjami Emitenta zostanie zawieszony. Temat skonsolidowanego sprawozdania
finansowego nie został już ponownie podjęty przez Misters Audytor Adviser sp. z o.o.
Sporządzający sprawozdanie również nie skonstatował się już więcej z Emitentem, chociażby
w kwestii dalszych prac, umowy czy też wynagrodzenia. Wskazuje to, że celem tych działań
nie było sporządzenie skonsolidowanego sprawozdania finansowego oraz wydanie raportu
z jego przeglądu, a jedynie doprowadzenie do sytuacji zawieszenia obrotu akcjami Emitenta.
Gdyby bowiem Emitent nie został zmuszony przez biegłego rewidenta do podania raportem
bieżącym że opublikuje półroczne skonsolidowane sprawozdanie finansowe, które wówczas
nie istniało a miało zostać sporządzone przez biegłego rewidenta i sporządzającego
sprawozdanie, Emitent opublikowałby w przewidzianym terminie jednostkowe półroczne
sprawozdanie finansowe i nie byłoby podstawy do zawieszenia obrotu akcjami Emitenta.
Zarząd Emitenta ocenia, iż działania Misters Audytor Adviser sp. z o.o. mogły być
były ukierunkowane na obniżenie wiarygodności grupy kapitałowej Emitenta. Bezpośrednim
skutkiem tych działań było zawieszenie obrotu akcjami Emitenta do 30 września 2014
r., jak również kształtowanie się kursu akcji w następnych dniach po odwieszeniu obrotu.
Zarząd Emitenta wskazuje, że cała zaistniała sytuacja wynikała wyłącznie z jego zaufania
do biegłego rewidenta, będącego podmiotem zaufania publicznego, z którym Emitent od
wielu lat współpracował. |
|
|
Dzięki Uzo że chciało i udało Ci się przez to przejść. :D
OdpowiedzUsuńDla mnie też to jakaś masakra jest i zgadzam się co do histerycznego wydźwięku. Nie wiem czy to może być okoliczność łagodząca, ale na pierwszej sesji po odwieszeniu kurs zanurkował prawie 25%, wymieniono 1,5 mln akcji(mega ilość jak na tą spółkę) i przyszła informacja o wyjściu znaczącego inwestora (ale jak nieoficjalnie podaje zarząd - "histerycznego" inwestora). Więc może stad histeryczny raport. :D
Ewidentnie też zgadzam się że to kwestia dla prawników, szczególnie audytora, bo wg mnie ewidentnie zostali oszkalowani. Trochę zaskoczyłeś mnie pisząc że podobne praktyki nie są ci obce. Czy tym samym Ci audytorzy nie są aby zbyt mocno umocowani, skoro usługodawcy sobie z nimi nie mogą poradzić? W końcu kto tu jest dla kogo?
I jeszcze jeden humorystyczny wątek - spółka w kilku wcześniejszych raportach podkreślała ze zakład propoantów będzie jedyny w Europie - POZA ROSJĄ, wskazując w bardzo zawoalowanej formię ten kierunek jako źródło ich dotychczasowych kłopotów :D
Jeszcze raz dzięki i pozdr
JM
Z audytorami bywa różnie, znają swoją pozycję. znają swoją moc, więc bywa ciężko. I rzeczywiście miewają szalone pomysły, robią błędy, ale zazwyczaj można z nimi dojść do porozumienia. O ile spółka jest uczciwa. Tu wchodzi w grę przecież ich odpowiedzialność zawodowa i reputacja, od której zależy wiarygodność audytora.
OdpowiedzUsuńCiekawe, czy sytuacja się rozwinie i w którym kierunku :)
pozdrawiam
Opisujesz bardzo ciekawy przypadek.
OdpowiedzUsuńTwoja dokładność robi duże wrażenie.
OdpowiedzUsuń